Jaarrekening

Baten en lasten en toelichting

3C Organisatie en bedrijfsvoering

Bedragen * € 1.000

Begroot

Begroot na wijziging

Rekening

Afwijking

Lasten

11.979

12.826

13.269

-443

Baten

91

91

188

97

Saldo van baten en lasten

-11.889

-12.736

-13.082

-346

Mutatie reserve

97

406

241

-165

Gerealiseerd resultaat

-11.791

-12.330

-12.841

-511

Tabel afwijkingen

Omschrijving

Bedrag

P-budget

-83

CAO De Connectie

-85

Coronakosten / versnelde invoering digitale werkplek De Connectie

-67

Bedrijfsvoering De Connectie

-148

Communicatie

18

DIV

-3

Financiën, toezicht en controle

8

ICT

165

Coronakosten ICT

-24

Juridische zaken

-16

Management en staf

-4

Directiebudget (organisatieontwikkeling)

-16

P&O / HRM centraal p-budget

223

CAO

-292

Overhead

-21

Subtotaal

-346

Mutatie reserve

-165

Totaal na mutatie reserve

-511

 

Toelichting afwijkingen

P-budget
Een toelichting op het totale p-budget kunt u vinden in paragraaf 5 Bedrijfsvoering, onderdeel ‘Organisatie en formatie’.

CAO de Connectie
De CAO Gemeenten die in januari 2022 bekend werd, kent een eenmalige uitkering van € 1.200 bruto per fte voor werknemers die op 3 november 2021 in dienst waren. Daarnaast wordt met terugkerende kracht een salarisstijging van 1,2% per 1 december 2021 doorgevoerd. Deze CAO geldt ook voor de Connectie. De kosten worden naar rato in rekening gebracht bij de eigenaren. Voor Renkum gaat dit om € 85.000. Hiervoor was geld gereserveerd in de stelpost voor loon- en prijsstijgingen. Zie product 4C.

Coronakosten / versnelde invoering digitale werkplek (De Connectie)
Ook in 2021 heeft de Connectie nog extra kosten gemaakt in verband met corona. Meerkosten worden veroorzaakt door extra personele inzet, al dan niet als gevolg van ziekte en de noodzakelijke herijking van het waarderingsmodel voor het waarderen van niet-woningen. Van minderkosten is sprake bij de koffie- en cateringvoorziening en de repro. Het saldo van meer- en minderkosten wordt met de gemeenten verrekend.
Daarnaast is de digitale werkplek versneld ingevoerd. Medewerkers zijn voorzien van mobiele devices en op kantoor zijn de thin clients vervangen door docking stations. De versnelde afschrijving van de thin clients leidt tot een nadeel in deze jaarrekening.

Bedrijfsvoering De Connectie:

Laatste tranche transitievergoeding
Bij de start van de Connectie zijn transitiekosten (4,4 miljoen) gemaakt. De achterliggende jaren werd dit in termijnen terugbetaald bij het opstellen van de jaarrekening. In onze begroting hebben wij voor 2021 rekening gehouden met de laatste tranche van € 825.000 te verdelen via de verdeelsleutel.
In 2018 is besloten tot het temporiseren van de aflossing van het transitiebudget. En als gevolg daarvan het later behalen van de structurele taakstelling op de Connectie, dus niet in 2021 maar in 2022. De Connectie is er vanuit gegaan dat de gemeenten de kaderverlaging in 2021 aanwenden voor de laatste aflossing van het transitiebudget. De terugbetaling door de Connectie is niet opgenomen in de begroting van de Connectie. Door onduidelijke communicatie is dat niet zo verwerkt in onze begroting. Dit leidt nu tot een nadeel.

Jaarrekeningresultaat 2020 de Connectie
Over 2020 heeft de Connectie op de reguliere taken een negatief resultaat van € 275.000 gerealiseerd. Dit is een afwijking (0,6%) ten opzichte van de begroting. Aangezien de Connectie niet beschikt over een eigen weerstandsvermogen, komt dit resultaat ten laste van de gemeenten.

Communicatie
In 2021 hebben we ons voornamelijk op onze kerntaken gericht. Helaas hebben we (door werkdruk) weinig ruimte gehad om mee te bewegen op trends en ontwikkelingen. Daardoor hebben we niet de gewenste investeringen kunnen doen, die we vooraf bedacht hadden. In 2022 hebben we nog steeds die ambitie.

ICT

De interne ICT-projecten die voor 2021 gepland stonden zijn door financiële en personele krapte bij De Connectie laat in het jaar gestart en worden dan ook deels doorgeschoven naar 2022.

Voor applicatiebeheer betekent dit een meevaller van ruim € 114.000. (Geen nieuwe contracten en implementaties en een beperkte inkoop van data). Bij Informatiebeveiliging was een meevaller van ruim € 12.000. Op projecten en investeringen ontstond een meevaller van € 39.000 door het niet uitvoeren van beoogde projecten.

verloopoverzicht ICT

Applicatiebeheer

114

Informatiebeveiliging

12

projecten en investeringen

39

165

Reserve ICT
Het bedrag van € 165.000 zal, conform bestendig beleid, gestort worden in de Reserve ICT en beschikbaar blijven voor de uitgestelde/vertraagde activiteiten uit 2021.

Coronakosten ICT
ICT gerelateerde coronakosten leverden in 2021 een nadeel van € 24.000 op.

Juridische zaken
Als gevolg van ziekte is tijdelijke inhuur en inzet van een buro voor rechtskundige adviezen en procedures gerealiseerd. Een aantal bezwarencommissies wel doorgegaan waarvoor externe inzet is gerealiseerd.

Directiebudget ( organisatieontwikkeling)
Onderdeel van centraal p-budget. Zie voor de toelichting paragraaf 5.

P&O / HRM (centraal p-budget)
Enkele centrale p-budgetten zijn niet volledig besteed. Zie voor de toelichting paragraaf 5.

CAO
Betreft de nabetaling van de nieuwe CAO in december 2021.

Deze pagina is gebouwd op 06/29/2022 08:41:57 met de export van 06/27/2022 17:02:50