Programmaverantwoording
In het jaarverslag vindt de evaluatie plaats van het in het afgelopen jaar gevoerde beleid. Het jaarverslag bestaat uit:
- de programmaverantwoording;
- de paragrafen.
De programmaverantwoording bestaat uit de verantwoording over de realisatie van de programma’s. In de programmaverantwoording worden de drie vragen, gesteld in het programmaplan van de begroting, beantwoord maar dan op basis van de realisaties.
De programmaverantwoording biedt daardoor per programma inzicht in:
- de mate waarin de doelstellingen zijn gerealiseerd ( Wat hebben we bereikt? ) en;
- de wijze waarop getracht is de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken ( Wat hebben we daarvoor gedaan? ), aangevuld met de bij ministeriële regeling vastgestelde verplichte beleidsindicatoren.
- De gerealiseerde baten en lasten ( Wat heeft het gekost? ) komen per programma en product terug in de tabel ‘Wat heeft het gekost?’ in deel II Jaarrekening.
Daarnaast wordt in de programmaverantwoording een overzicht van de algemene dekkingsmiddelen verstrekt en wordt inzicht gegeven in het gebruik van het geraamde bedrag voor onvoorzien.
Opbouw programmaverantwoording
Bij elk programma wordt allereerst de ambitie (wat willen we bereiken) van het programma weergegeven. Vervolgens informeren wij u, waar mogelijk, over de voortgang van de doelstellingen. Tot slot wordt verantwoording gegeven over de in 2021 geplande ('specifieke') activiteiten.
Deze verantwoording geven we op vier onderdelen: I = inhoud, P = planning, F = financiën, R = risico's. We maken daarbij gebruik van een aantal tekens, waardoor gemakkelijker zichtbaar is of de realisatie volgens plan verloopt:
conform plan | |
wijkt af in positieve zin | |
wijkt af in negatieve zin | |
Toelichting | In het geval van een negatieve/ positieve afwijking is een korte toelichting gegeven. |
Voor een toelichting op de in 2021 voorgenomen activiteiten verwijzen we u naar de Begroting 2021 (bij elk product staan deze specifieke activiteiten).
In deel II Jaarrekening wordt in het onderdeel ‘Wat heeft het gekost?’ een overzicht van de gerealiseerde baten en lasten gegeven. Tevens wordt in deel II een toelichting op de afwijkingen tussen begrote en gerealiseerde baten en lasten gegeven.