Opzet van de jaarrekening
Met de jaarrekening legt het college van burgemeester en wethouders verantwoording af over het gevoerde financieel beheer in 2021. Bij het opstellen van een jaarrekening moeten we voldoen aan de wettelijke regels die daarvoor gelden. Deze regels zijn vastgelegd in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV).
De jaarrekening bestaat uit:
- het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening en de toelichting
- de balans en de toelichting
- SiSa (bijlage 3)
- Gerealiseerde baten en lasten per taakveld (bijlage 5)
Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening bevat:
- de gerealiseerde baten en lasten per programma;
- het overzicht van de gerealiseerde algemene dekkingsmiddelen;
- het gerealiseerde resultaat voor bestemming, volgend uit de onderdelen a en b;
- de werkelijke toevoegingen en onttrekkingen aan reserves;
- het gerealiseerde resultaat na bestemming, volgend uit de onderdelen c en d.
Daarnaast bevat het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening van de bovenstaande onderdelen ook de ramingen uit de begroting voor en na wijziging.
De toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening bevat ten minste:
- voor de bovenstaande onderdelen a t/m e een analyse van de afwijkingen tussen de begroting na wijziging en de programmarekening;
- een overzicht van de aanwending van het bedrag voor onvoorzien;
- een overzicht van de incidentele baten en lasten;
- een overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves;
- de informatie in het kader van de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector.
Opbouw
In het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening en toelichting wordt per programma allereerst weergegeven wat de gerealiseerde baten en lasten van het betreffende programma zijn (‘Wat heeft het gekost?’). Vervolgens wordt een totaaloverzicht van de afwijkingen per product gegeven.
De vermelde afwijkingen betreffen het verschil tussen de begroting na wijziging en de programmarekening. Alle afwijkingen groter dan € 25.000 worden toegelicht. Wanneer in de kolom ‘afwijking’ een positief getal gemeld wordt, is sprake van een voordeel. Een negatief getal (min) houdt een nadeel in.
Vervolgens wordt in het daaropvolgende onderdeel een overzicht gegeven van de gerealiseerde algemene dekkingsmiddelen, inclusief de aanwending van het bedrag voor onvoorzien.
In het onderdeel resultaatbepaling worden het gerealiseerde resultaat voor bestemming, de toevoegingen en onttrekkingen aan reserves en het gerealiseerde resultaat na bestemming weergegeven.
In de daarop volgende hoofdstukken wordt ingegaan op de begrotingsrechtmatigheid, de incidentele baten en lasten, de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves en informatie in het kader van de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector.
De jaarrekening wordt afgesloten met de balans, de waarderingsgrondslagen van deze balans en de toelichting op de balans.
Verwerking van p-budget en aan de Coronacrisis gerelateerde resultaten
Net als in 2020 zijn de werkelijke personeelskosten verdeeld naar de producten op basis van de begrote urenverdeling (zie tevens paragraaf 5 Bedrijfsvoering, onderdeel ‘Organisatie en formatie’). De werkelijke personeelskosten worden hiermee beter verdeeld naar de producten en de taakvelden voor de informatie naar derden (IV3), waarmee we voldoen aan de verslaggevingsregels.
Er kunnen verschillen ontstaan tussen het begrote bedrag en de gerealiseerde bedrag van de p-budgetten bij de producten en taakvelden IV3. Deze verschillen worden bij de producten genoemd maar niet nader toegelicht. De organisatie stuurt op het totale p-budget. Tussentijds wordt daarom de begroting per product niet aangepast op de werkelijke kosten. In 2021 is er op het totale p-budget een klein positief saldo van € 11.000 gerealiseerd. De werkelijke verdeling van de personeelskosten over 2021 wordt wel betrokken bij het verdelen van het p-budget over de producten in de Begroting 2023. Een nadere toelichting kunt u vinden in paragraaf 5 Bedrijfsvoering, onderdeel ‘Organisatie en formatie’.
Ook de financiële effecten van de Coronacrisis zijn financieel verwerkt bij de desbetreffende producten in onderdeel II Jaarrekening. Het totale inzicht en toelichting op de effecten van de Coronacrisis vindt u in paragraaf 5 Bedrijfsvoering, onderdeel ‘verantwoording Corona’.