Op grond van artikel 28 van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten geven we in de jaarstukken inzicht in de incidentele baten en lasten. Op die manier kan vastgesteld worden of de begroting/ jaarrekening sluitend is ( in evenwicht is).
Een gemeente voert structurele taken uit en raamt daarvoor structurele baten en lasten in de begroting. Structurele lasten en baten zijn dus de regel, incidentele lasten en baten de uitzondering. Deze uitzonderingen worden in de volgende tabel beeld gebracht.
Incidentele baten en lasten doen gedurende maximaal drie jaar voor en betreffen die posten die het begrotingssaldo incidenteel beïnvloeden. Uitgangspunt is dat incidentele lasten zoveel als mogelijk gedekt worden door incidentele baten.
Voor structurele baten en lasten geldt in het algemeen, dat zij tot nadere besluitvorming voor onbepaalde tijd opgenomen zijn (er is (nog) geen einddatum bekend).
Voor de volledigheid merken we nog op dat in dit overzicht niet is meegenomen wanneer structurele budgetten incidenteel niet uitgegeven zijn.
Bedragen x € 1.000 | Begroot | Begroot na wijziging | Jaarrekening |
---|---|---|---|
Saldo baten en lasten | -1.913 | -2.655 | 1.207 |
Toevoegingen en onttrekking aan reserves | 1.913 | 3.053 | 1.086 |
Begrotingssaldo na bestemming | 0 | 398 | 2.293 |
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) | -437 | 1.211 | 630 |
Structureel saldo | -437 | 1.609 | 2.923 |
Specificatie incidentele baten en lasten
| Bedragen x € 1.000 | Begroot 2021 | Begroot na wijz. | Jaarrekening |
---|---|---|---|---|
Totaal incidentele baten | -3.903 | -3.963 | -2.331 | |
Totaal incidentele baten diversen | -531 | -461 | -971 | |
1B | Dekking onderwijsachterstandenbeleid | -70 | 0 | 0 |
1C | Specifieke uitkering sportakkoord | -20 | -20 | -15 |
1E | Subsidie pilot ambulantisering ggz 8 | -13 | -13 | -13 |
2H | Regeling Reductie Energieverbuik (inkomsten) | -20 | -20 | -56 |
3C | Eerder realiseren taakstelling bedrijfsvoering | -145 | -145 | -145 |
3F | Onderzoek toekomstscenario’s & bestuurskracht en bestuurscultuur | 0 | 0 | -69 |
4A | Schrappen opschalingskorting | -253 | -253 | -253 |
4B | Baten precariobelasting | -10 | -10 | 0 |
4C | SPUK sport | 0 | 0 | -183 |
Corona | 0 | 0 | -237 | |
Totaal incidentele baten reserves | -3.372 | -3.502 | -1.360 | |
1 | Onttrekking reserve Sociaal Domein | -210 | 2 | 152 |
1B | Onttrekking reserve onderwijshuisvesting: IHP | -437 | -374 | -374 |
1B | Inkomsten m.b.t. reserve kapitaallasten onderwijshuisvesting | -572 | -177 | -177 |
1C | Onttrekking reserve onderhoud MFC Doelum | -13 | -13 | 46 |
1C | Onttrekking reserve algemene uitkering | -21 | -21 | 4 |
1G | Onttrekking reserve Integratie/ participatie nieuwkomers | 0 | -138 | -45 |
2E | Onttrekking reserve MUP | -27 | -16 | 18 |
2F | Onttrekking reserve landschapsbasisplan | 0 | -37 | 16 |
2J | Onttrekking reserve bedrijventerrein | 0 | -50 | -88 |
2L | Onttrekking reserve Airbornactiviteiten | -20 | -35 | -17 |
2P | Baten m.b.t. reserve herstel lasgaten en -sleuven | 0 | 0 | -7 |
2P | Onttrekking reserve vervanging OVL | -185 | -185 | -188 |
2P | Onttrekking reserve wegenonderhoud | 0 | -580 | -483 |
3C | Onttrekking reserve ICT | -97 | -372 | -207 |
3D | Baten m.b.t. reserve onderhoud gebouwen | 0 | 4 | -21 |
4C | Onttrekking reserve voorziening gebouwen | -683 | -923 | -260 |
proj | Onttrekking reserve projecten | 0 | -174 | 598 |
2O | Onttrekking vrije algemene reserve (wegwerken achterstanden bomenonderhoud) | -222 | -274 | -209 |
var | Onttrekking vrije algemene reserve (dekking sluitende begroting) | -885 | 0 | 0 |
var | Onttrekking vrije algemene reserve | 0 | -139 | -118 |
Totaal incidentele lasten | 3.466 | 5.174 | 2.961 | |
Totaal incidentele lasten diversen | 918 | 1.672 | 1.601 | |
1B | Uitgaven onderwijsachterstandenbeleid | 70 | 0 | 0 |
1C | Uitgaaf sportakkoord | 20 | 20 | 15 |
1E | Pilot ambulantisering ggz | 13 | 13 | 13 |
1E | FLO brandweer | 0 | 314 | 314 |
1J | Kwaliteitsmedewerker W&I | 0 | 50 | 51 |
1J | TOZO debiteuren | 0 | 0 | 111 |
2A | Actualisatie kosten omgevingswet | 55 | 55 | 46 |
2A | Implementatie omgevingswet | 41 | 41 | 41 |
2A | Mozartlaan | 28 | 28 | 7 |
2C | Bestemmingsplanjurist | 0 | 29 | 29 |
2E | Projectmanagement en vooronderzoek spoortunnel | 50 | 45 | 28 |
2E | Uitbreiding formatie verkeer | 36 | 36 | 36 |
2E | Verkeersdeskundige | 0 | 61 | 50 |
2E | Veilig kruispunt Hogenkampseweg (motie) | 38 | 38 | 38 |
2H | Uitvoeringsprogramma klimaat | 20 | 20 | 20 |
2H | Regeling Reductie Energieverbuik (uitgaven) | 20 | 20 | 67 |
2K | Vrijetijdseconomie | 30 | 30 | 33 |
2O | Boomonderhoud | 120 | 120 | 120 |
3A | Wet digitale toegankelijkheid | 33 | 33 | 33 |
3C | Wet electronische publicaties | 50 | 60 | 73 |
3C | Formatie | 277 | 277 | 277 |
3C | Voorziening wachtgeld | 0 | 90 | 90 |
3C | De connectie veranderopgave | 17 | 17 | 17 |
3F | Onderzoek toekomstscenario’s & bestuurskracht en bestuurscultuur | 0 | 25 | 92 |
4D | Buffer begroting 2021 | 0 | 250 | 0 |
Totaal incidentele lasten reserves | 2.548 | 3.502 | 1.360 | |
1 | Uitgaven m.b.t. onttrekking reserve Sociaal domein | 210 | -2 | -152 |
1B | Uitgaven m.b.t. onttrekking reserve onderwijshuisvesting (IHP) | 437 | 374 | 374 |
1B | Storting reserve kapitaallasten onderwijshuisvesting | 572 | 177 | 177 |
1C | Uitgaven m.b.t. onttrekking reserve onderhoud MFC Doelum | 13 | 13 | -46 |
1C | Uitgaven m.b.t. onttrekking reserve algemene uitkering (combinatiefuncties sport) | 21 | 21 | -4 |
1G | Uitgaven m.b.t. reserve Integratie/ participatie nieuwkomers | 0 | 138 | 45 |
2F | Uitgaven m.b.t. reserve landschapsbasisplan | 0 | 37 | -16 |
2J | Uitgaven m.b.t. reserve bedrijventerreinen | 0 | 50 | 88 |
2E | Uitgaven m.b.t. reserve MUP (verkeer) | 27 | 16 | -18 |
2K | Uitgaven m.b.t. reserve Airbornactiviteiten (intentieverklaring Airborne gemeenten) | 20 | 35 | 17 |
2O | Uitgaven m.b.t. onttrekking vrije algemene reserve (wegwerken achterstanden bomenonderhoud) | 222 | 274 | 209 |
2P | Uitgaven m.b.t. reserve vervanging OVL | 185 | 185 | 188 |
2P | Uitgaven m.b.t. reserve wegenonderhoud | 0 | 580 | 483 |
2P | Storting reserve herstel lasgaten en -sleuven | 0 | 0 | 7 |
3C | Uitgaven m.b.t. reserve ICT | 97 | 372 | 207 |
3D | Storting reserve onderhoud gebouwen | 61 | -4 | 21 |
4A | Storting accres septembercirculaire | 432 | 0 | 0 |
4A | Vrijval reservering accres (sept.circ 2020) | -432 | 0 | 0 |
4C | Uitgaven m.b.t. onttrekking reserve voorziening gebouwen | 683 | 923 | 260 |
proj | Uitgaven m.b.t. reserve projecten | 0 | 174 | -598 |
var | Uitgaven m.b.t. vrije algemene reserve | 0 | 139 | 118 |
Saldo incidentele baten en lasten | -437 | 1.211 | 630 |
*) Incidentele lasten beïnvloeden het structureel begrotingssaldo positief en incidentele baten beïnvloeden het structureel begrotingssaldo negatief
Toelichting
Voor een toelichting met betrekking tot de reserves verwijzen we u naar het onderdeel toelichting op de balans, onderdeel reserves. Voor een toelichting met betrekking tot de inzet van reserves verwijzen we u daarnaast naar het onderdeel jaarrekening (baten en lasten en toelichting).
De overige incidentele lasten en baten zijn toegelicht in de Begroting 2020 en 2021, Voor- en Najaarsnota 2020 en 2021 en het onderdeel jaarrekening (baten en lasten en toelichting).