Algemeen

Inleiding

Inleiding

Deel I Het jaarverslag

In het jaarverslag vindt de evaluatie plaats van het in het afgelopen jaar gevoerde beleid. Het jaarverslag bestaat uit de volgende verplicht voorgeschreven onderdelen:

  • de programmaverantwoording;
  • de paragrafen.

In het jaarverslag gaat het om een verantwoording van de beleidsvoornemens die zijn opgenomen in de Begroting 2021.

Deel II De jaarrekening

Met de jaarrekening legt het college van burgemeester en wethouders verantwoording af over het gevoerde financieel beheer in 2021. De jaarrekening bestaat uit:

  • de programmarekening en de toelichting;
  • de balans en de toelichting;
  • SiSa (bijlage 3);
  • Gerealiseerde baten en lasten per taakveld (bijlage 5).

Verwerking van p-budget en aan de Coronacrisis gerelateerde resultaten
Net als in 2020 zijn de werkelijke personeelskosten verdeeld naar de producten op basis van de begrote urenverdeling (zie tevens paragraaf 5 Bedrijfsvoering, onderdeel ‘Organisatie en formatie’). De werkelijke personeelskosten worden hiermee beter verdeeld  naar de producten en de taakvelden voor de informatie naar derden (IV3), waarmee we voldoen aan de verslaggevingsregels.
Er kunnen verschillen ontstaan tussen het begrote bedrag en de gerealiseerde bedrag van de p-budgetten bij de producten en taakvelden IV3. Deze verschillen worden bij de producten genoemd maar niet nader toegelicht. De organisatie stuurt op het totale p-budget. Tussentijds wordt daarom de begroting per product niet aangepast op de werkelijke kosten. In 2021 is er op het totale p-budget een klein positief saldo van € 11.000 gerealiseerd. De werkelijke verdeling van de personeelskosten over 2021 wordt wel betrokken bij het verdelen van het p-budget over de producten in de Begroting 2023. Een nadere toelichting kunt u vinden in paragraaf 5 Bedrijfsvoering, onderdeel ‘Organisatie en formatie’.

Ook de financiële effecten van de Coronacrisis zijn financieel verwerkt bij de desbetreffende producten in onderdeel II Jaarrekening. Het totale inzicht en toelichting op de effecten van de Coronacrisis vindt u in paragraaf 5 Bedrijfsvoering, onderdeel ‘verantwoording Corona’.

Resultaat 2021

Resultaat per programma

Bedragen * € 1.000

Begroot

Begroot na wijziging

Rekening

Afwijking

01 Samenleving

-36.336

-38.693

-37.572

1.121

02 Omgeving

-6.583

-7.217

-7.044

173

03 Organisatie

-14.227

-14.936

-15.309

-373

Totaal programma's

-57.147

-60.846

-59.925

921

04 Algemene dekkingsmiddelen, onvoorzien en vpb

57.178

61.243

62.218

975

Totaal resultaat

31

398

2.293

1.896

In deel II van deze jaarstukken zijn de afwijkingen ten opzichte van de Najaarsnota 2021 nader toegelicht.
In het volgende overzicht is de samenstelling van het rekeningsaldo ten opzichte van de Begroting 2021 kort samengevat. Daarbij is aangegeven:

  • welk product het betreft;
  • de in de voor- en najaarsnota opgenomen bijstellingen;
  • de afwijkingen per product zoals in deze jaarrekening is opgenomen;
  • of het een incidenteel of structureel resultaat betreft. Wanneer sprake is van een structureel resultaat in de jaarrekening, zal hier in de Voor-/ najaarsnota 2022 op worden teruggekomen.

Omwille van de leesbaarheid zijn alleen de afwijkingen van € 50.000 en meer opgenomen.

Prod

Omschrijving
bedragen x € 1.000

VJN 2021

NJN 2021

JRK 2021

Totaal

Inc/ str

1B

Brede scholen

-58

-58

1C

Sporthal Doorwerth

87

87

1E

Aangepaste begroting Veilig Thuis 2021

56

56

1E

Afwikkeling Veilig Thuis 2020

56

56

1E

FLO brandweer

-314

-314

1E

Bijzondere wetten Corona

50

50

inc

1G

Aanpassen inkomstenkader 2021 en 2022

-50

-50

1G

Verhoging subsidiekader

-52

-52

1G

% inzet in jaarrekening gevormde reserve

118

118

1H

Jeugd Zin inclusief GI

-463

-463

1I

Begeleiding ZIN

-225

 -241

-466

1I

Beschermd wonen

300

 70

370

1I

Doelgroepenvervoer; afrekening 2020

69

69

1I

Doelgroepenvervoer; bijstelling 2021

151

175

326

1I

Huishoudelijke verzorging

-450

-450

1I

Materiële maatwerkvoorzieningen

 196

86

282

1I

PGB HH en BG

93

93

1J

Inkomensvoorziening BUIG

453

417 

870

1J

Kwaliteitsmedewerker W&I

-100

-100

1J

Bijzondere bijstand

73

73

1J

Re-integratie

299

299

1J

TOZO debiteuren

-111

-111

2E

Verkeersdeskundige

-61

-61

2P

Gladheidsbestrijding

-75

-75

2P

Telecomunicatie

94

94

2Q

Houtverkoop

59

 32

91

3C

Bedrijfsvoering De Connectie

-228

 -215

-443

3C

Incidentele dekking nadeel Connectie 2021 - 2022

192

192

3C

Personeelsbudget

-200

11

-189

3C

P&O / HRM centraal p-budget

223

223

3C

Voorziening wachtgeld

-90

-90

3D

Exploitatielasten gemeentehuis

72

72

3E

Intergemeentelijk Subsidiebureau

117

117

4B

Ontwikkeling OZB

163

 -60

103

4B

Toeristenbelasting

142

142

4C

Inzet Vrije algemene reserve voor begrotingstekort

-885

-885

4C

Stelposten

136

136

4C

SPUK sport

183

183

4C

Rente

-72

-72

4D

Vrijval restant buffer

 129

121

250

4D

Stelpost onvoorzien

54

54

Algemene uitkering

1.096

271

1.367

Corona

237

237

Overigen

-46

113

205

272

Totaal bijstelling/ afwijking

-31

398

1.896

2.263

Primitieve begroting

31

Totaal resultaat

0

398

2.293

VJN = voorjaarsnota, NJN = najaarsnota, JRK = jaarrekening
*) alleen de afwijkingen van € 50.000 en meer zijn in bovenstaande tabel opgenomen. Deze en de afwijkingen van minder dan € 50.000 zijn in onderdeel II Jaarrekening toegelicht.

In de Najaarsnota 2021 gingen we nog uit van een verwacht positief resultaat van € 398.000. In deze jaarrekening is dit een positief resultaat van € 2.293.000 geworden. De afwijking t.o.v. de begroting bedraagt ca. 2%.
In het onderdeel 'resultaatbestemming en -besteding' vindt u het voorstel tot bestemming van dit resultaat.

Voor een nadere toelichting op de hiervoor aangegeven afwijkingen, verwijzen wij u naar de jaarrekening in deel II van deze jaarstukken.

Deze pagina is gebouwd op 06/29/2022 08:41:57 met de export van 06/27/2022 17:02:50