Jaarrekening

Begrotingsrechtmatigheid

Met ingang van 2004 wordt de jaarrekening door de accountant ook beoordeeld op de financiële rechtmatigheid. In het kader van de begrotingsrechtmatigheid wordt aandacht besteed aan overschrijdingen van de begroting. De Begroting 2021 is op programmaniveau door uw raad vastgesteld, zodat voor budgetoverschrijdingen op programmaniveau goedkeuring moet worden gevraagd. Om te voldoen aan het begrotingsrechtmatigheidscriterium worden de volgende budgetoverschrijdingen van de lasten (excl. reserves) ten opzichte van de begroting gemeld.
In bijlage 2 Kredieten worden de eventuele overschrijdingen op de kredieten gemeld.

Lasten
Bedragen x € 1.000

Begroot na wijz.

Rekening

Over (-)/ onder (+)
schrijding

1. Samenleving

52.042

49.749

2.293

2. Omgeving

19.102

19.170

-68

3. Organisatie

15.859

16.667

-808

4. Algemene dekkingsmiddelen, onvoorzien en vpb

3.412

3.058

354

Totaal lasten

90.415

88.645

1.770

De in de tabel weergegeven overschrijdingen betreffen een saldo van nadelen en voordelen. In onderstaande toelichtingen zijn alleen de nadelen toegelicht. De voordelen niet.

2D Omgevingsvergunning (- € 45.000)
Er is een overschrijding van de lasten op het taakveld Bouw-, woning en welstandstoezicht. Dit gaat om uitgaven die gecompenseerd worden door direct daaraan gerelateerde inkomsten (overschrijding + € 35.000). Hierdoor zijn de uitgaven weliswaar onrechtmatig maar tellen niet mee voor het oordeel van de accountant.

2N Afvalverwijdering en -verwerking (- € 233.000)
Voor 2021 was een storting van € 46.000 begroot in de voorziening Afvalstoffenheffing In werkelijkheid is er een storting van € 385.000. Het verschil ad. € 339.000 is toegelicht bij het product 2N. Afvalverwijdering en verwerking (onderdeel II jaarrekening). Deze overschrijding past binnen het bestaande beleid en zijn daarom rechtmatig.
Verder is er een voordeel op de lasten binnen dit product van € 102.000.

2P Wegen, straten en pleinen (- € 378.000)
Er is een overschrijding van de lasten van € 444.0000 op het taakveld Openbare verlichting. Het af- en heraansluiten van openbare verlichting wordt bij gemeente Renkum in rekening gebracht (€  426.000). Deze kosten worden vervolgens vergoed door de externe partij die voor het beheer en onderhoud van onze openbare verlichting uitvoert. Hierdoor zijn de uitgaven weliswaar onrechtmatig maar tellen niet mee voor het oordeel van de accountant.
Verder is er een overschrijding van de lasten van € 105.0000 op het taakveld Wegen, straten en pleinen. Dit betreft m.n. het p-budget (€ 78.000). Per saldo is er op het p-budget een voordeel van € 11.000. Deze is toegelicht in paragraaf 5 Bedrijfsvoering.
Verder is er een voordeel op de lasten binnen dit product van € 171.000.

Overige na-/ voordelen programma 2: € 593.000

3A Dienstverlening (- € 92.000)
Er is een overschrijding van de lasten m.b.t. het verstrekken van diverse dienstverlening/ documenten (taakvelden Bevolkingsregisters, Burgerlijke stand, BurgerZaken algemene dienstverlening, Inlichtingen & documentverstrekking). Dit gaat om uitgaven die gecompenseerd worden door direct daaraan gerelateerde inkomsten. Doordat de uitgaven direct gerelateerd zijn aan de extra inkomsten zijn de uitgaven weliswaar onrechtmatig maar tellen niet mee voor het oordeel van de accountant.

3C Organisatie en bedrijfsvoering (- € 443.000)
Er is een overschrijding van de lasten van € 219.0000 (w.o. € 85.000 CAO) op het taakveld De Connectie. Per saldo is er een overschrijding welke is toegelicht bij het onderdeel 3C in de jaarrekening.
Verder valt binnen dit product het 'p-budget'. Op het totale decentrale p-budget is er per saldo een voordeel van € 11.000. Daarnaast is er een nadeel (€ 292.000 excl. CAO De Connectie) m.b.t. de CAO. Deze valt echter weg (dekking) tegenover de stelpost loon- en prijscompensatie (product 4C).
Deze overschrijdingen passen binnen het bestaande beleid ofwel er is dekking binnen een ander product. Hiermee zijn de uitgaven rechtmatig.

Verder is er een voordeel op de lasten binnen dit product van € 36.000.

3E Samenwerkingsverbanden (- € 320.000)
Er is een overschrijding van de lasten van € 306.0000 op het taakveld Intergemeentelijke subsidieverwerving. Hiertegenover staan bijdragen (€ 444.000) van de overige hierbij aangesloten gemeenten. Per saldo is er een voordeel die is toegelicht bij product 3E. Doordat de uitgaven direct gerelateerd zijn aan de extra inkomsten zijn de uitgaven weliswaar onrechtmatig maar tellen niet mee voor het oordeel van de accountant.

3F Goed bestuur (- € 75.000)
De overschrijding van de lasten heeft m.n. betrekking op het budget Onderzoek toekomstscenario’s en bestuurscultuur. Hiertegenover staat echter een subsidie (80%) van provincie Gelderland. Doordat de uitgaven direct gerelateerd zijn aan de extra inkomsten zijn de uitgaven weliswaar onrechtmatig maar tellen niet mee voor het oordeel van de accountant.

Overige na-/ voordelen programma 3: € 122.000

Investeringskredieten
In de Voor- en Najaarsnota 2021 is uw raad tussentijds op de hoogte gesteld van de voortgang (inclusief eventuele financiële afwijkingen) van investeringskredieten (onderdeel Investerings-kredieten).
In de Jaarstukken 2021 wordt in bijlage 2 Kredieten een voortgang op de investeringskredieten gegeven (inclusief eventuele overschrijdingen). Een eventuele overschrijding komt tot uitdrukking bij de exploitatiebudgetten (toelichtingen jaarrekening) in de vorm van afschrijving en rentelasten.
In het geval het 'grotere' overschrijdingen betreft, zijn deze toegelicht in het onderdeel jaarrekening. Aangezien het 'kleine' overschrijdingen betreft (minder dan € 25.000) zijn deze niet nader toegelicht in deze jaarrekening en in eerdere rapportages. Deze overschrijdingen passen binnen het bestaande beleid.

Deze pagina is gebouwd op 06/29/2022 08:41:57 met de export van 06/27/2022 17:02:50