Programma's

01 Samenleving

Doelstelling

Wij zijn een gemeente met een sterke samenleving waar veiligheid de norm is. We zijn een veilige gemeente waar iedereen binnen de samenleving zich prettig en veilig voelt. Vanuit de gemeente werken we samen met alle partners aan veiligheid en leefbaarheid en maken in deze samenwerking ook de verbinding met zorg. We werken aan een integrale aanpak op het gebied van de lokale zorg en veiligheidssituatie waarbij de regierol bij de gemeente ligt.

Voortgang

Net als in 2021 ondervonden we in 2021 veel gevolgen van de grote verspreiding van het coronavirus. Team veiligheid had hierin een belangrijke rol: nader uitleggen van en toezien op naleving van de corona maatregelen. Doordat proactief contact is gezocht met ketenpartners, ondernemers en verenigingen is de samenwerking versterkt en zijn grote protesten uitgebleven. Daarnaast is vanaf het einde van de zomer ingezet op het terugdringen van jeugdoverlast naar aanleiding van het toenemend aantal meldingen. Hierbij wordt steeds gezocht naar een goede balans tussen zorg en veiligheid. Ook dit heeft geleid verbetering van de samenwerking met ketenpartners. De pilot kwetsbare wijk is een ander voorbeeld van succesvolle samenwerking met ketenpartners gericht op het verbeteren leefbaarheid door aan aanpak met een goede balans tussen zorg en veiligheid. Daarnaast zijn nog steeds mogelijkheden voor verbetering. De stijging van digitale criminaliteit maakt het van belang om in samenwerking met partners nut en noodzaak van digitaal veilig gedrag en kennis hierover bij inwoners onder de aandacht te brengen.

Activiteiten

Prod.

Activiteit

I

P

F

R

1E

Bestuursopdracht zorg en veiligheid

1E

Corona

1E

Ondermijning

1E

Overlast personen met verward gedrag

Toelichting activiteiten

Bestuursopdracht zorg en veiligheid

Op basis van de bestuursopdracht zorg en veiligheid versterken we de relatie tussen het veiligheidsdomein met het sociaal domein. Dit met als doel om tot een sluitende zorg- en veiligheidsstructuur te komen voor deze gemeente.
Deze activiteit is nog niet voltooid (conform plan) en loopt door (conform plan). Het gaat om structurele afstemming en finetuning tussen het sociaal- en het veiligheidsdomein. HIeraan wordt invulling gegeven middels uitwerken en implementeren van processen om de afstemming tussen de domeinen te stroomlijnen en optimaliseren. Dit laatste is eind 2021 projectmatig opgestart en vordert volgens plan. In de aanpak tegen jeugdoverlast en het project kwetsbare wijken wordt deze samenwerking en de balans tussen zorg en veiligheid gelijktijdig in de praktijk gebracht.

Corona

Het jaar 2021 is gestart en geëindigd met hoge aantallen ziekenhuisopnames en een strenge lockdown. Tussen beide lockdowns is vergaand versoepeld. Het aanscherpen en versoepelen leidde steeds tot veel vragen bij ondernemers en verenigingen en vroeg veel van het aanpassingsvermogen van ondernemers en vrijwilligers. Door in contact te blijven met ondernemers, verenigingen en inwoners en goed samen te werken met ketenpartners en regiogemeenten bleven grote protesten en onrust als gevolg van de coronamaatregelen uit. Van subsidies die vanuit Den Haag werden aangeboden is steeds gebruik gemaakt. Het was niet voorzien dat Corona besmettingen weer dusdanig zouden toenemen dat zelfs een lockdown ingesteld werd. Er is meer werk verzet dan vooraf voorzien wat logischerwijze ook meer inzet  heeft gekost dan voorzien. Tijd ging onder andere zitten in samenwerken en afstemmen met de regiogemeenten en ketenpartners, contact met ondernemers en verenigingen en toezicht en handhaving op de maatregelen. Voor een deel zijn kosten vergoed met middelen die beschikbaar zijn gesteld door het rijk, voor een deel door middel van overuren en voor een deel is dit ten kosten gegaan van werkzaamheden voor andere onderwerpen.

Ondermijning

Ondermijning is één van de speerpunten van het integraal veiligheidsbeleid. Misdaad mag niet lonen. Daarom wordt door middel van beleid, integraal ondermijningsoverleg en bewustwordingscampagnes ingezet op het bestrijden van ondermijning. Concreet betekent dit onder andere:
- een bewustwordingstraining voor handhavers plaatsgevonden gericht op signalen van ondermijning en handelingsperspectief;
- ontwikkeling van een campagneweek tegen ondermijning (wegens extra werk door en beperking van mogelijkheden door corona maatregelen vindt de campagneweek in 2022 plaats);
- Update van het Damoclesbeleid. Deze wordt in 2022 vastgesteld;
- Er is opgetreden tegen zorgaanbieders waarbij de kwaliteit niet voldeed aan de gestelde norm.

Omdat er meer capaciteit nodig was voor werkzaamheden voortkomend uit de corona maatregelen dan verwacht en als gevolg van geldende corona maatregelen konden niet alle geplande werkzaamheden worden gerealiseerd. Zo zijn er in 2021 minder integrale controles uitgevoerd dan gepland en wordt het bijstellen van het bibob beleid in 2022 gerealiseerd.

Overlast personen met verward gedrag

Er is een aantal pilots gestart (en voortgezet) gericht op het verbeteren van zorg en verminderen van overlast door personen met verward gedrag:
- Zorgverbinders (voortgezet, de toegevoegde waarde is dusdanig groot dat in 2022 financiering voor structurele inbedding wordt aangevraagd bij de raad).
- Noodbed (gestart)
- ketenbreed meldpunt (gestart)

Beleidsindicatoren en kengetallen

Openbare orde en veiligheid

Output

2018

2019

2020

2021

Doel

High Impact Crimes

83

75

72

nb

< 80

Geweld

103

142

120

nb

< 120

Vernielingen,
Politiecijfers

138

153

117

nb

< 120

Drank- en drugsoverlast

58

42

41

14

< 50

Winkeldiefstal (per 1.000 inw.; BBV)

R

1,1

0,6

0,8

nb

 < 1

Winkeldiefstal (per 1.000 inw.; BBV)

NL

2,3

1,99

nb

-

Diefstal uit woning (per 1.000 inw.; BBV)

R

2,6

4

2,2

nb

< 2

Diefstal uit woning (per 1.000 inw.; BBV)

NL

2,3

1,76

 nb

-

Geweldsmisdrijven (per 1.000 inw.; BBV)

R

4,0

5

4,3

nb

< 5

Geweldsmisdrijven (per 1.000 inw.; BBV)

NL

4,8

4,5

nb

-

Vernielingen en beschadigingen (per 1.000 inw.) (BBV)

R

5,1

5,8

5,1

nb

< 5

Vernielingen en beschadigingen (per 1.000 inw.) (BBV)

NL

5,9

6,2

nb

< 6

Meldingen cybercrime & gedigitaliseerde criminaliteit

R

115

135

244

nb

> 300

Meldingen cybercrime

R

1

5

22

31

> 40

Signalen ondermijning*

R

-

-

-

11

> 25

Waarschuwing/ sluiting panden (wet Damocles)

5

2

1

2

> 4

Vermissing personen

368

426

415

nb

< 400

* Tot 2020 werd het aantal serieuze signalen voor ondermijning niet geregistreerd.

Zorg en Veiligheid

Output

2018

2019

2020

2021

Doel

Veilig Thuis meldingen politie

-

75

95

73

> 95*

% Jongeren met Jeugdbescherming
(aandeel jongeren tot 18 jaar)

R

1,2%

1,4%

1,4%

1,2****

> 1,4

% Jongeren met jeugdreclassering (aandeel jongeren van 12 tot 23 jaar)

R

0,4%

0,5%

0,35

0.3****

> 0,4**

Meldingen overlast personen verward gedrag (politiemeldingen)

R

212

206

316

370

> 180*

Jeugdoverlast (politiemeldingen)

R

174

170

120

182

> 175*

Verwijzingen Halt (per 1.000 inw. 12-17 jaar; BBV)

R

7

9

13

nb

>15***

Verwijzingen Halt (per 10.000 inw. 12-17 jaar; BBV)

NL

12

13

11

nb

-

Jongeren met delict voor rechter (%; BBV)

R

1

1

1

nb

< 4

Jongeren met delict voor rechter (%; BBV)

NL

1

1

1

nb

-

nb= (nog) niet beschikbaar

* We investeren in verbinden met ketenpartners en inwoners, zodat zij meer meldingsbereid  en signaalgevoelig worden en bekend zijn met het proces van melden. Op de korte termijn streven we daarom naar meer meldingen, zodat we beter en in eerder stadium zicht krijgen op de problematiek.
** De maatregel (jeugdbescherming, jeugdreclassering) is het gevolg van (een reeks) delict(en) die passend is en gericht is op voorkomen van recidive. Het streven is dan ook dat deze maatregelen ingezet worden indien van toepassing.   
***  Tot op heden konden boa's alleen naar aanleiding van middelengebruik en overtreden van de wet en regelgeving rondom vuurwerkbezit en het afsteken hiervan een doorverwijzing naar Halt schrijven. De verwachting is dat komend jaar ook naar aanleiding van andere strafbare feiten naar Halt doorverwezen kan worden. Als gevolg hiervan en een doorverwijzing naar Halt het doel heeft recidive te voorkomen streven we naar een hoger minimaal aantal doorverwijzingen.
****  Getal is op basis van het eerste half jaar van 2021. Cijfers van het tweede half jaar zijn nog niet bekend.

Deze pagina is gebouwd op 06/29/2022 08:41:57 met de export van 06/27/2022 17:02:50