Programma's

01 Samenleving

Doelstelling

Het doel is om te voorkomen dat inwoners in armoede of (problematische) schulden terechtkomen en om waar nodig armoede te verzachten en te bestrijden. Het is de ambitie van gemeente Renkum dat al onze inwoners van jong tot oud kunnen deelnemen aan de samenleving. Meer inwoners zijn financieel zelfstandig en arbeidsdeelname neemt toe. Waar mogelijk werken we toe naar meer eigen regie, eigen verantwoordelijkheid en eigen kracht van inwoners.

Voortgang

Is het doel bereikt? Ja, weer een stapje verder.
Wanneer? Gedurende 2021
korte toelichting: door de krapte op de arbeidsmarkt kunnen inwoners die hun baan kwijtraken, snel weer aan het werk. Er zijn minder inwoners in problematische schulden terecht gekomen. Enerzijds door de vroegsignalering van betalingsachterstanden, waardoor wij tijdig hulp kunnen bieden. Maar ook dankzij de ondersteunende regelingen in verband met Corona. Door bovengenoemde redenen is ook het aantal inwoners dat een beroep doet op de minimaregelingen afgenomen. Op dit moment is nog niet bekend wat de gevolgen van Corona en de energiearmoede zijn op de lange termijn.

Activiteiten

Beleidsindicatoren en kengetallen

In de Begroting 2021 stonden geen specifieke activiteiten genoemd. Echter, willen we hierbij toch de voortgang van een aantal activiteiten weergeven:

Schulddienstverlening
Op 22 december 2021 heeft de raad unaniem de nota: ‘’Integrale schulddienstverlening gemeente Renkum 2021-2025’’ vastgesteld. De vroegsignalering is uitgebreid waarvoor applicaties zijn ingekocht. Daarnaast is de schulddienstverlening aan ondernemers opgestart. De uitvoering van de schulddienstverlening en de vroegsignalering zijn aanbesteed aan de Kredietbank Nederland. Ondanks de verwachte gevolgen van de coronacrisis is er in 2021 geen sprake van een toename van aanmeldingen. Integendeel, de aanmeldingen zijn licht gedaald.

Doorontwikkeling integraal en activerend minimabeleid
Op 22 december 2021 heeft de raad unaniem de nota: “Doorontwikkeling integraal en activerend minimabeleid 2021-2025” vastgesteld. Daarnaast zijn tijdens diezelfde raadsvergadering de volgende moties aangenomen: 1. Voorkomen van armoedeval voor stellen met kinderen; 2. Plan van aanpak bestrijding menstruatiearmoede. De beleidsnota laat de kaders zien waarbinnen de gemeente Renkum in de komende jaren haar integraal en activerend minimabeleid en schulddienstverlening wil vormgeven, zodat er flexibel ingespeeld kan worden op economische en maatschappelijke ontwikkelingen en de hulpvraag en behoefte van onze inwoners met een laag inkomen en/of (problematische) schulden.

Voortgang = de 2 moties worden in 2e kwartaal 2022 uitgewerkt.
Inhoud =
Planning = uitvoering wordt gefaseerd per onderwerp gedaan tot en met 2025
Financiën =
Risico's = Slechte economische en maatschappelijke ontwikkelingen geven grote risico tot toename van armoede en problematische schulden bij inwoners, zoals vermindering koopkracht door stijgende prijzen van energie, levensmiddelen e.d.; economische crises en hogere werkloosheid.

Vernieuwde GelrePas
Op 1 januari 2021 is de vernieuwde GelrePas van start gegaan met een interactieve website, een pas met daarop een persoonlijk tegoed en App. De pashouder heeft hierdoor meer vrijheid gekregen om het tegoed naar eigen keuze te besteden en er is meer gebruiksgemak. In de loop van 2021 is al iets aantrekkelijker aanbod toegevoegd.

Voortgang = Door Corona hebben de pashouders niet optimaal gebruik kunnen maken van het GelrePasaanbod. Maar toch is het gebruik van het persoonlijk tegoed door de pashouders toegenomen ten opzichte van de oude GelrePas.
Inhoud =
Planning = Het jaar 2021 is als een overgangs-/ontwikkeljaar gezien.
Financiën = De programma- en uitvoeringskosten voor de GelrePas zijn in 2021 binnen het beschikbare budget van de GelrePas gebleven, bestaande uit structureel budget GelrePas en de voor de GelrePas gereserveerde incidentele voordelen uit 2020 van de budgetten GelrePas en Armoedebestrijding Kinderen.
Risico's = Een pas met meer vrijheid om het tegoed naar eigen keuze te kunnen besteden, meer gebruiksgemak en een aantrekkelijker aanbod, leidt tot toename van het gebruik van de pas en een hoger aantal pashouders.
Voor 2021 zijn incidentele voordelen, aan het structurele GelrePasbudget toegevoegd om een beperkte stijging van het gebruik en het aantal pashouders te dekken. Bovendien zijn de tegoeden op de pas lager gehouden dan die van de oude GelrePas, ook om de kosten te beperken.

Output

2018

2019

2020

2021

Doel

% Kinderen met kans op armoede 0-18 jaar

9%

10%

Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin (%) (BBV)

R

6%

5%

5%

Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin (%) (BBV)

NL

6%

6%

nb

Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren
 (BBV)

R

2%

2%

2%

nb

Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren

 (BBV)

NL

2%

2%

nb

Aantal inwoners met een inkomen tot 120%

1.450
(Evaluatie minima-beleid 2019)

Volumeontwikkeling schulddienstverlening:

Aantal meldingen

117

107

69

Aantal adviesgesprekken

Aantal inwoners met schulden waarvan het dossier wordt overgedragen aan Kredietbank Nederland

41

26

29

Aantallen inkomensbeheer

11

10

8

Aantal aanvragen Wsnp

12

1

4

Aantallen budgetcoaching

0

Aantal uitgegeven Gelrepassen

1.334

1.325

1.219

Stijging

Aantal verstrekte kindvoorzieningen:

Tegemoetkoming zwemles via Jeugdfonds

53

41

20

OV-regeling

337

Kindpakket

352

312

Outcome

Doel

Afname van het aantal inwoners met schulden waarvan het dossier wordt overgedragen aan Kredietbank Nederland

41

Daling

Aantal geslaagde schuldregelingen

20

20

11

nb = (nog) niet bekend

Deze pagina is gebouwd op 06/29/2022 08:41:57 met de export van 06/27/2022 17:02:50