Paragrafen

Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Voor de inventarisatie van risico’s zijn de risico’s ingedeeld naar de programma’s in de jaarstukken. Niet alle risico’s zijn daadwerkelijk risico’s voor het weerstandsvermogen van de gemeente. Risico’s waarvoor reeds een voorziening, verzekering of bestemmingsreserve is gevormd, worden niet meegenomen in deze inventarisatie. Dit geldt ook voor risico’s waarvoor reeds in de projectbegroting c.q. de kostencalculatie een post onvoorzien is opgenomen.

Van de risico’s is beoordeeld:

  • of het een incidenteel (I) of structureel (S) risico betreft;
  • wat de kans is dat het risico zich voordoet op een schaal van 1 (zeer klein) tot 5 (zeer groot);
  • wat het financiële gevolg van het risico is van een schaal van 1 (€ 0 - € 25.000) tot 5 (meer dan €250.000);
  • de totale score door de kans te vermenigvuldiging met het financiële gevolg;
  • hoe het risico zich geeft ontwikkeld na de vorige rapportage (gestegen +; gelijkgebleven =; gedaald -/-)
  • met welk risicobedrag is gerekend voor 2022.

De belangrijkste risico’s voor onze gemeente (met een score > 10) zijn weergegeven in de volgende tabel.

P

Risico

Omschrijving

I/S

Kans

Omvang

Score

Ontwikkeling

Bedrag 2022

1

Wmo en jeugdwet

Volume zorgconsumptie kan hoger liggen dan de verwachting / de rijksbijdrage.
Wijziging woonplaatsbeginsel jeugd kan financiële consequenties met zich meebrengen.

I/S

5

5

25

+

646.000

1

Doordecentralisatie Beschermd wonen

Financieel risico komt langs een ingroeipad van 10 jaar ten laste van de gemeente

S

5

5

25

-/-

100.000 Opbouw miv 2023

1

Inkomensvoorziening

De bestandsomvang is 2021 mede door de economische effecten opnieuw gedaald. In 2021 is voor het tweede jaar op rij een voordeel op de Rijksbijdrage gerealiseerd. Wij hebben hiermee de geraamde ombuigingen gerealiseerd.
De voorlopige rijksbijdrage 2022 ligt in de lijn met het definitieve budget van 2021. Met de septembercirculaire zal duidelijk worden in hoeverre dit budget lager wordt vastgesteld vanwege conjuctuur, realisaties van gemeentes en aangepaste wetgeving. De lasten van bijstand worden begroot op het toegekende rijksbudget plus een gedeelte van het eigen risico  voor de gemeente.

I

2

5

10

=

221.000

1

Bedrijfskredieten TOZO

Risico dat een deel van de verstrekte leningen niet invorderbaar is en het Rijk dit risico bij de gemeenten neerlegt.

I

3

5

15

=

129.000

1

Wet inburgering

Landelijk gaan er geluiden op dat de middelen die het Rijk ter beschikking stelt voor de nieuwe Wet Inburgering niet toereikend zullen zijn om de kosten te dekken die de uitvoering met zich mee zal brengen.

S

3

4

12

=

88.000

1

Exploitatie MFC-Doelum

Exploitatietekorten MFC Doelum vanwege Corona

I

5

2

10

+

34.000

2

Grondprojecten

Dit betreft twee risico’s:

  1. Niet terug verdienen boekwaarde niet in exploitatie genomen projecten.

Renterisico bij niet volgens planning realiseren van verwachte opbrengsten.

I

2

5

10

=

154.000

2

Wet kwaliteitsborging voor het bouwen

Voor nieuwe taken binnen de WKB kunnen geen leges worden geheven. Daarnaast kunnen bepaalde bouwleges niet meer opgelegd worden.

S

5

4

20

=

158.000

2

Spoorwegonderdoorgang Wolfheze

Alle kosten noodzakelijk voor de voorbereiding en realisatie van het kunstwerk zijn opgenomen in de investeringsraming.
Voor de gemeentelijke onderdelen binnen het project wordt projectmanagement ingehuurd. Overige kosten zijn op dit moment niet voldoende in beeld.

S

4

4

16

=

123.000 (na oplevering)

2

Verkeer

(Economische) ontwikkelingen als groei van het aantal voertuigen per huishouden, vergrijzing in de dorpen, modernisering van het wagenpark en het aantrekken van de aannemersmarkt zetten de verkeersveiligheid onder druk. Hierbij lopen we het risico aansprakelijk gesteld te worden. We hebben geen budget voor ad hoc aanpassingen maar  alleen  budget voor aanpassingen binnen groot onderhoud en reconstructie.

S

2

5

10

=

25.000

2

Bodemtaken

Risico dat overdracht van bodemtaken van provincie naar gemeente niet gepaard gaat met voldoende middelen.

S

3

4

12

=

88.000

2

Afvalverwijdering en -verwerking

Kosten en opbrengsten zijn afhankelijk van de mate waarin inwoners afval scheiden. Daarnaast kunnen de verwerkingstarieven van sommige afvalstromen gedurende het kalenderjaar wijzigen.  Wanneer dit afwijkt van de prognoses, komt dit ten laste / gunste van de voorziening.

S

5

4

20

=

150.000 tlv voorziening afvalstoffenheffing

2

Openbare verlichting

Additionele inkomsten zorgen voor een kostendekkende businesscase. Deze inkomsten zijn ingeschat op basis van reële aannamen en terughoudende berekeningen. Echter het blijft niet geheel te voorspellen welke effecten toekomstige ontwikkelingen daadwerkelijk hebben op de hoeveelheid additionele inkomsten.

S

2

5

10

=

0 (risico ontstaat vanaf 2024)

2

Landschap

Bestrijding invasieve exoten als Japanse Duizendknoop, Reuzenbereklauw en plaagsoorten als eikenprocessierups.

I

5

3

15

=

68.000

2

Klimaatverandering

Risico op schade door extreem weer

S

3

4

12

=

88.000

3

Gemeentelijke gebouwen

Er wordt geen onderhoud uitgevoerd aan de gebouwen die vallen onder niet-kernareaal.  
Calamiteitenonderhoud gemeentehuis en gemeentewerf. Renovatie kernareaal is onderdeel van het uitvoeringsdeel vastgoedplan

I/S

5

5

25

=

225.000

3

Wachtgeld

Verlengde wachtgeldverplichting ivm ziekte oud wethouder (Nieuwe wachtgeldrechten na verkiezingen niet meegenomen)

I

4

5

20

=

504.000

3

Formatie

Risico dat personeelskosten inclusief ziektevervanging niet kunnen worden opgevangen binnen het beschikbare budget

S

3

5

15

=

250.000

3

Beveiligingsincident

De gemeentelijke informatievoorziening kan gehacked worden. (VB Hof van Twente, Lochem) Het financiële risico omvat onderzoekskosten, herstelkosten en tijdelijk stilvallen van de bedrijfsvoering. Voor nu hebben we de beveiliging op orde en we monitoren dit continu. Door een toename van de externe dreigingen zien wij echter toch een toename van dit risico.

S

3

5

15

=

100.000

3

AVG

Boete vanwege het niet naleven van wettelijke verplichtingen in het kader van de algemene verordening gegevensbescherming. Door met name externe ontwikkelingen zien wij een toename van dit risico.

I

2

5

10

=

60.000

3

Connectie

Risico dat de gemeente wordt aangesproken voor risico’s bij de Connectie

Risico dat wijziging in bekostigingssystematiek leidt tot onvoorziene kaderwijzigingen
Risico van onverwachte meerkosten bij de realisatie van regionale IT-projecten.

I/S

3

5

15

=

500.000

F

Algemene uitkering

Omvang van de algemene uitkering is gekoppeld aan de uitgaven binnen de rijksbegroting. Risico is dat gemeentelijke uitgaven daar niet mee in de pas lopen.
Risico van een uitname uit het gemeentefonds voor stijgende declaraties binnen het Btw-compensatiefonds.
Risico dat de herijking van het gemeentefonds miv 2023 negatief uitvalt.

I/S

3

5

15

+

301.000

F

Loon- en prijsstijgingen

Risico dat gereserveerd bedrag voor loon- en prijsstijgingen  onvoldoende is om inflatie te compenseren.

S

3

5

15

+

125.000

F

Verruiming Btw-sportvrijstelling

Risico dat het btw-effect voor de gemeente hoger ligt dan de compensatie vanuit het rijk.

S

2

5

10

=

30.000

Overig

355.000

Totaal

4.149.000

Het totaal van de risicobedragen per programma is als volgt becijferd.

Risico’s
Bedragen x
€ 1.000

2022
Inc

2022
Str

2023
Inc

2023
Str

2024
Inc

2024
Str

2025
Inc

2025
Str

2026
Inc

2026
Str

Samenleving

568

612

718

203

483

45

347

45

194

45

Omgeving

266

421

34

0

34

74

34

0

34

123

Organisatie

1.356

363

60

225

60

0

60

0

60

0

Financiën

397

166

12

625

9

500

7

400

7

0

Totaal

2.587

1.562

824

1.053

586

619

448

445

295

168

Deze pagina is gebouwd op 06/29/2022 08:41:57 met de export van 06/27/2022 17:02:50