Programma's

02 Omgeving

Doelstelling

  • Het vergroten van verkeersveiligheid; ambitie: we gaan voor de nul (verkeersslachtoffers)
  • Het behouden van de bereikbaarheid
  • Toegankelijk voor iedereen
  • We stimuleren duurzame vormen van mobiliteit

Subdoelen   

  1. Door het nemen van verkeersmaatregelen, communicatie en handhaven verbeteren we de verkeersveiligheid
  2. Het behouden van openbaar vervoersvoorzieningen (bus, trein, buurtbus, veerpont)
  3. Zorgen voor voldoende parkeer- en stallingsvoorzieningen

Voortgang

Het vergroten van de verkeersveiligheid in 2021 heeft vorm gekregen met de herinrichting van  het wegdeel Hogenkampseweg, tussen Meester van Damweg en Klaverhoek, van 50 km/u naar 30 km/u. Bewoners en andere belanghebbenden hebben intensief meegedacht aan het plan. In de herinrichting van Oosterbeek Noordoost/Talud is gewerkt aan verbetering van de verkeerssituatie, veilige oversteken en overzichtelijke parkeeroplossingen. Verder zijn er diverse kleine maatregelen genomen, in samenhang met het Wegbeheer, zoals het plaatsen van borden en snelheidsremmende maatregelen.

In samenwerking met de Provincie en Connexxion is gewerkt aan het HOV op de as Arnhem-Wageningen. Verbetering van comfort, reistijdwinst en bediening stonden op de agenda, maar zijn gehinderd door verminderde reizigersaantallen ivm Corona. De herkenbaarheid van de Snelfietsroute Arnhem-Wageningen is tussen Heveadorp en de A50 verbeterd door het aanbrengen van een rode slijtlaag.

Aan de toegankelijkheid voor iedereen is gewerkt door het centrum van Oosterbeek en de bereikbaarheid per OV samen met bewoners van Het Schild te beoordelen.

In Renkum hebben bewoners die de Provinciale Prijsvraag Auto van de Straat hebben gewonnen, een oplossing gevonden om een deelauto in de straat te behouden. We proberen deze ervaring te gebruiken voor nieuwe initiatieven, onder andere in Oosterbeek Noordoost/Talud. Daarmee wordt gewerkt aan duurzame vormen van mobiliteit binnen Renkum.
Door personele wisselingen is het niet gelukt om alle gestelde doelen en wensen te realiseren.

Op de Groeneweg in Renkum is bij de bushalte ruimte voor geparkeerde fietsen gerealiseerd.

Het project 'Doortrappen', waarin ouderen worden geholpen om zich veilig op de fiets door het verkeer te kunnen blijven bewegen, is voorbereid en loopt door in 2022.

De verkeersexamens op de verschillende basisscholen zijn afgenomen. Op de scholen is ook het project 'Streetwise' gedaan. Hierin wordt in samenwerking met de ANWB leerlingen geleerd hoe ze zich veilig in het verkeer kunnen bewegen

Activiteiten

Prod.

Activiteit

I

P

F

R

2E

Metingen

2E

Parkeren

2E

Spooronderdoorgang Wolfheze.

2E

Uitwerken Mobiliteitsplan

2E

Verkeersveiligheid

Toelichting activiteiten

Metingen

Door gebrek aan capaciteit is het aantal metingen lager uitgevallen dan gewenst. Indien de capaciteit op orde is, zal er volgens een kwartaalplanning gemeten worden. Waar nodig kan op afroep gemeten worden. Geen impact voor financiën en risico's.

Parkeren

Er is gestart met het opstellen van een update van het Parkeerbeleid en de bijbehorende Parkeernota. Daarin wordt rekening gehouden met de ontwikkelingen op het gebied van moderne (deel)mobiliteit.
Voor onderzoek naar de blauwe zone is geen geld beschikbaar. Geen risico's.
Er zijn nog geen autoparkeerplaatsen omgezet naar fietsparkeerplaatsen. Door de Coronacrisis wordt er meer gebruik gemaakt van de fiets. Risico is dat fietsen gestald worden op plekken waar dit niet gewenst is, stoepen minder toegankelijk zijn doordat de doorloopbreedte te beperkt wordt.
In het consortium Smart City Renkum wordt gewerkt aan het plaatsen van laadpalen. De gemeente doet niet mee aan de provinciale concessie, maar zorgt met het consortium voor voldoende laadgelegenheid voor de inwoners van Renkum.  De Laadvisie wordt opgesteld en zal in 2022 worden afgerond. Deze visie schetst het kader en de planning van de uitrol in de komende jaren. Er wordt in een pilot gewerkt aan laadgelegenheid dmv openbare verlichtingsmasten.  Daarmee wordt het risico beperkt dat er in de toekomst te weinig laadpalen zijn.

Spooronderdoorgang Wolfheze.

Rijk, ProRail en Provincie hebben substantieel geld gereserveerd voor de onderdoorgang, meer dan in eerste instantie verwacht. Een deel van het risico is bij het Rijk belegd.

Uitwerken Mobiliteitsplan

Er is nog geen nieuw Mobiliteitsplan opgesteld, de wettelijke taken hebben prioriteit. Vooralsnog worden de uitgangspunten opgenomen in de Omgevingsvisie.

Verkeersveiligheid

Er  is in totaal 289.000 aan subsidie voor verkeersveiligheid binnengehaald, dit is gelabeld geld. Voor projecten als Hogenkampseweg, Kalimaropad, het repareren van scheuren en gaten, belijning en in mindere mate Telefoonweg en Wolfhezerweg worden deze subsidies ingezet. Als maatregelen niet (op tijd) uitgevoerd kunnen worden wordt de bijdrage teruggevraagd.

Voor de nieuwe ronde subsidie is informatie aan de regio aangeleverd.

Beleidsindicatoren en kengetallen

Output

2018

2019

2020

2021

Aantal KM aangepakte fietspaden/straten

9,7

1,5+

0

3,5

Aantal VOP's / intelligente VOP's

33/7

33/9

33/9

34/10

Aantal toegankelijke buurtbushaltes (18 cm)

26

+22

+4

Aantal bushaltes 352 (HOV kwaliteit)

huidig

huidig

huidig

huidig

Aantal bushaltes met fietsenstallingen (HOV)

7

10

10

10

Aantal openbare fietslaadpalen

(0)

0

0

0

Aantal openbare laadpalen

38

38

40

44

Geregistreerde verkeersongevallen naar zwaarte
(bron: Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), bewerking ABF Research):

2017

2021

Uitsluitend materiële schade (%)

84,5
(NL 84,9)

72

Opname ziekenhuis (%)

10,7
(NL 9,4)

9

Lichtgewond(en) (%)

4,2
(NL 5,2)

11

Dodelijke afloop (%)

0,6
(NL 0,5)

0

Deze pagina is gebouwd op 06/29/2022 08:41:57 met de export van 06/27/2022 17:02:50