Treasurybeleid gemeente Renkum
De doelstelling van ons treasurybeleid is op hoofdlijnen het blijvend toegang houden tot financiële markten tegen acceptabele condities, zonder ongewenste risico’s en tegen minimale kosten. Daarnaast willen we renteresultaten optimaliseren, een goede financiële infrastructuur opzetten en onderhouden en adequate informatiestromen realiseren.
Het realiseren van deze doelstellingen heeft continu de aandacht. Hiervoor is het nodig maatregelen te treffen op het gebied van risicobeheer, gemeentefinanciering en kasbeheer.
Risicobeheer
Renterisicobeheer
Het renterisico van een gemeente is te verdelen in renterisico over vlottende schuld (looptijd < 1 jaar) en renterisico over vaste schuld (looptijd > 1 jaar).
Het renterisico over vlottende schuld wordt bepaald in relatie tot de kasgeldlimiet. Deze limiet geeft de maximaal toegestane omvang van de vlottende schuld weer. De hoogte van de kasgeldlimiet is een bij ministeriële regeling vastgesteld percentage van de omvang van de begroting per 1 januari. In tabel A vindt voor 2021 de toetsing aan de kasgeldlimiet voor de gemeente Renkum plaats. Uit de tabel blijkt dat wij in 2021 hebben voldaan aan de kasgeldlimiet.
Bedragen x € 1.000 | 1e kw. | 2e kw. | 3e kw. | 4e kw. |
---|---|---|---|---|
Omvang begroting 1-1-2021 (=grondslag) | 85.525 | |||
(1) Toegestane kasgeldlimiet | ||||
- in procenten van de grondslag | 8,5 | |||
- in bedrag | 7.270 | |||
(2) Omvang vlottende schuld | 0 | 0 | 0 | 0 |
(3) Vlottende middelen | 481 | 291 | 267 | 248 |
Toets kasgeldlimiet | ||||
(4) Totaal netto vlottende schuld (2 - 3) | -481 | -291 | -267 | -248 |
Toegestane kasgeldlimiet (1) | 7.270 | 7.270 | 7.270 | 7.270 |
Ruimte (1) – (4) | 7.750 | 7.560 | 7.537 | 7.518 |
Tabel A Kasgeldlimiet
Het renterisico over vaste schuld wordt bezien in relatie tot de renterisiconorm. Deze norm geeft de maximaal toegestane omvang van dat deel van de vaste schuld waarover renterisico wordt gelopen weer. De norm houdt in dat we maximaal over 20 % van het begrotingstotaal renterisico mogen lopen. De raming van de ruimte/overschrijding voor de jaren 2021 tot en met 2024 is weergegeven in tabel B. Uit de tabel blijkt dat we in 2021 hebben voldaan aan de renterisiconorm. De verwachting is dat dit de komende jaren opnieuw het geval zal zijn.
Bedragen x € 1.000 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
(1) Renteherzieningen | ||||
(2) Aflossingen | 2.577 | 2.289 | 2.478 | 2.490 |
(3) Renterisico (1+2) | 2.577 | 2.289 | 2.478 | 2.490 |
(4) Renterisiconorm | 17.105 | 17.105 | 17.105 | 17.105 |
(5a) Ruimte onder renterisiconorm | 14.528 | 14.816 | 14.627 | 14.615 |
(5b) Overschrijding renterisiconorm (3 > 4) | ||||
Berekening renterisiconorm | ||||
(4a) Begrotingstotaal | 85.525 | |||
(4b) Vastgesteld percentage | 20% | |||
(4) Renterisiconorm (4a x 4b) | 17.105 |
Tabel B Renterisiconorm
Kredietrisicobeheer
In tabel C vindt u een overzicht van de door de gemeente Renkum verstrekte gelden, gegroepeerd per risicogroep. De groepen zijn (globaal) gerangschikt naar oplopend risico.
Risicogroep | Met/zonder | Restant schuld per |
---|---|---|
Gemeenten/provincies | zonder | |
Overheidsbanken | zonder | |
Financiële instellingen (A en hoger) | zonder | 3.375 |
Overige toegestane instellingen | met en zonder | 2.077 |
Totaal | 5.452 |
Tabel C Kredietrisico op verstrekte gelden
Gemeentefinanciering
Financiering
De leningenportefeuille per 31 december 2021 is weergegeven in tabel D. De mutaties in 2022 en de invloed hiervan op de gemiddelde rente is terug te vinden in tabel E.
Leningnummer | Oorspr. bedrag | Aanvang | Einde looptijd | Rente | Aflossing 2021 | Restant 31-12-2021 |
---|---|---|---|---|---|---|
40106846 | 3.000 | 2011 | 2021 | 2,85 % | 300 | 0 |
40107281 | 3.000 | 2012 | 2022 | 2,63 % | 300 | 300 |
40.109.666 | 5.000 | 2015 | 2025 | 0,56 % | 500 | 2.000 |
Lening optisport | 728 | 2015 | 2029 | 4,96 % | 52 | 416 |
Lening prv Noord Brabant | 8.000 | 2018 | 2038 | 1,35 % | 400 | 6.800 |
40113864 | 10.000 | 2020 | 2040 | 0,53 % | 500 | 9.500 |
Totaal | 2.052 | 19.016 | ||||
Projectlening Mfc Doelum | 5.830 | 2014 | 2034 | 2,87 % | 246 | 4.666 |
Projectlening Mfc Doelum | 9.370 | 2014 | 2054 | 3,22 % | 134 | 8.740 |
Projectlening scholen Renkum | 5.200 | 2018 | 2058 | 1,577% | 130 | 4.810 |
Projectlening scholen Renkum | 300 | 2018 | 2038 | 1,29 % | 15 | 255 |
Totaal projectfinanciering | 525 | 18.470 | ||||
Totaal | 2.577 | 37.487 |
Tabel D Leningenportefeuille (bedragen x € 1.000)
Bedragen x € 1.000 | Bedrag | Gemiddelde rente |
---|---|---|
Stand per 1 januari 2022 | 19.016 | 0,95 % |
Nieuwe leningen | 4.779 | 1,50 % |
Reguliere aflossingen | 1.752 | 1,45 % |
Vervroegde aflossingen | ||
Renteaanpassingen (oud percentage) | ||
Renteaanpassingen (nieuw percentage) | ||
Stand per 31 december 2022 | 22.043 | 1,05 % |
Tabel E Mutaties in leningenportefeuille (excl. projectleningen)
Uitzetting
De door de gemeente uitgezette (lange termijn) gelden zijn als volgt onder te verdelen:
Bedragen x € 1.000 | Stand per 31-12-2021 | Gemiddeld Rendement |
---|---|---|
Deelnemingen | 928 | 17,5 % |
Leningen | 4.524 | 1,3 % |
Totaal | 5.452 | 4,1 % |
Tabel F Uitgezette gelden
Relatiebeheer
Huisbankier van de gemeente Renkum is de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG). Het grootste deel van onze reguliere bankzaken loopt via deze bank. Door de invoering van het Schatkistbankieren per 1-1-2014 moeten wij overtollige middelen overboeken naar de schatkist. Op het gebied van gemeentefinanciering wordt gebruik gemaakt van diverse financiële instellingen. Voordat middelen worden aangetrokken of uitgezet, worden offertes aangevraagd bij minimaal twee instellingen. Vervolgens wordt gekozen voor die instantie die de meest gunstige condities voor de gemeente aanbiedt.
Kasbeheer
Evenals voor lange termijn financiering wordt ook voor korte termijn financiering de tarieven van een tweetal instellingen met elkaar vergeleken.
Sinds de invoering van het schatkistbankieren moeten (tijdelijke) overtollige middelen worden gestort in de schatkist van het rijk. Dit geldt tot 1 juli voor alle middelen boven de drempel van 0,75 % van het begrotingstotaal met een minimale drempel van € 250.000. Vanaf 1 juli 2021 wijzigt het percentage naar 2% van het begrotingstotaal met een minimum van € 1.000.000. In verband met de diverse betaalstromen (salarissen, loonbelasting, uitkeringen en voorschotten sociaal domein, betaalbatches crediteuren) merken wij dat het drempelbedrag regelmatig niet volstaat. Wij dienen, op basis van kortlopende liquiditeitsoverzichten en bezettingsgraad, soms meer saldo op onze lopende rekeningen te hebben, omdat gemeente Renkum maximaal € 1.500.000 per dag kan laten terugstorten. Een hoger bedrag dient minstens 5 werkdagen van te voren worden aangevraagd. Automatisch afromen bij BNG is dan ook geen optie. De kosten (fte) wegen niet op tegen de baten (0% creditrente).